Endurance események : Monza & Le Mans

Nagy izgatottsággal várta a VSRL-Formula.hu csapata a 6 órás monzai futamot, a 399-es rajtszámú BMW Z4-el. A bajnoki cím mentése érdekében kötelező jelleggel célozták meg a csapattagok a dobogót. Monzába két versenyző érkezett, a csapat oszlopos tagja Toldi Balázs és a hosszútávú versenyzésben újoncnak nevezhető Zsupanek Bence.

Az időmérőn Toldi Balázs volt az, aki a piros-fekete autót terelgethette. Ugyan Zsupanek tempója egy körön jobbnak bizonyult, úgy állapodtak meg Toldival, hogy utóbbi fussa az időmérős köröket tapasztalata miatt. Ugyanis aki az időmérőn részt vesz, annak kell kezdeni a versenyen. Toldinak nem igazán feküdt az „egy körös” beállítás, de ennek ellenére is az előkelő 4. helyre hozta be a BMW-t.

A repülőrajtot remekül kapta el Toldi Balázs, ám az első kanyarhoz érve, már kirajzolódott az, amitől az egész felkészülés során féltek, a Ferrarikkal szembeni tempókülönbség. A kisebb tempóval a monzai célegyenesben tehetetlenné vált Toldi, így maradt a 4. hely az első kanyarhoz érve. Pár körrel később a 3. helyez megszerezte Toldi és a 2. hely is foghatónak tűnt. Az élen haladó Ferrari ellen azonban fel kell kötni a nadrágot.
A pilótacseréig nem történt helycsere. A csere zavartalanul lezajlott, Zsupanek Bence vette át az irányítást, akinek az etapja elején meggyűlt a baja a hideg gumiabroncsokkal pozíciót és értékes másodperceket vesztettünk, de tudtuk, hogy amint sikerül felmelegíteni a gumikat már csak saját magunkra kell koncentrálni. Az etap végén a lekörözések miatt történet egy kis hiba, de így is második helyen adta át Toldinak a volánt, amit már „csak” haza kellett hozni.

Toldi Balázs végig tudta azt, hogy keményen kell nyomnia, hogy meglegyen az áhított kategória 2. hely. Az a tempó meg is volt, azonban a márciusi sérelmeket most adta vissza a Spirit of Balaton csapata. A lekörözés nem sikerült könnyedén, ugyanis körökön keresztül betartottak és leálltak versenyezni a VSRL-Formula.hu autóval, aminek köszönhetően csak fogyott az előny. Toldi tudta, hogy közel a végéhez nem szabad kockázatos magánakciót csinálnia, így csak később egy biztos helyen körözte le az Audit.

Az utolsó 20 percben feltűnt Toldi mögött a harmadik, László Gábor, aki sokkal jobb tempót tudott jönni az eltérő taktikának köszönhetően.  A 6 órás futam után csupán 1 mp-el, de megelőztek minket és így a harmadik helyen ért célba csapatunk, ezzel megszerezve idei első dobogónkat.  De ez a verseny elég löketet adott ahhoz, hogy győzelmi ambíciókkal kezdjék meg a felkészülést a 12 órás Le Mans-i futamra.

Le Mans

Mindenki ismeri, és tudja, miről van szó. A 13 km-es pályán mindenki a győzelmet akarja megszerezni. A nevezők számának függvényében dőlt el nem 24 hanem „csak 12” órás lesz-e a futam. A 29 csapatot alkotó mezőnyben a Nagy Dávid / Toldi Balázs / Zsupanek Bence trió állt össze a #399-hez. Az időmérőn a megszokott mezőny mellé rengeteg beugrós is csatlakozott. A kategória első helyet egy cseh brigád szerezte, második helyen pedig a mi autónk villoghatott Zsupanek Bencével. A futam délelőtt 10 órakor rajtolt el, Bence már a 3. körben átvette a vezetést és megkezdte az előny kiépítését. A kiállás zökkenőmentesen ment, teli tank, új gumi, hajrá. Egy pár autó az eltérő taktikának köszönhetően elénk került. Sebringben a #324-es próbálta ki a két etaponkénti kerékcserét, de ez az utolsó pár körben annyira belassította őket, hogy meg is bukott a terv. Ebből kifolyólag nem izgultunk majd az utolsó körökben szépen elkezdenek lassulni és egy minimális előnnyel át adjuk a volánt Dávidnak. Bence viszont inkább úgy döntött, hogy nyomja neki már az első perctől kezdve. Top időket autózva megelőzte azt a sárga Ferrarit, ami eddig minden futamot megnyert (igaz, most Gáspár Zsolt nem indult a futamon!) és körülbelül 1 perces előnnyel adta át Dávidnak a volánt. Dávid két etapja volt az, amikor szép lassan elkezdett besötétedni. Folyamatosan érzékelte a napfény hiányát ezért könnyen le tudta kezelni a megszűnő látási viszony okozta gondot. Konstans és gyors tempónak köszönhetően megtartotta az előnyt, még talán egy kicsit növelte is. 4,5 órával a rajt után az élről adtuk át az autót a 3. tagunknak, Toldi Balázsnak. Balázs direkt vállalta az éjszakai etapot és szerver idő szerint hajnali 1-kor ült be. A lenti videón látszódik, hogy igazából nem látszódik semmi sem. Amit az autó lámpája bevilágít. Ebből kifolyólag itt a biztonságos tempó és baleset nélküli etap volt a cél, amit Balázs teljesített. Neki nem ez az első Le Mans futama így a tapasztalata nagyon jól jött az újonc csapatnak. Nagy Dávid következő futására a fordított feladatot kapta, a hajnali 5 órás sötétségből vezesse ki az autót a fénybe és valamikor 9 óra tájékán adja át Toldinak az autót, kicsit menjen látási viszonyok mellett is. A 1,5-2 perces előny már egy jó ideje stagnált. Az eltérő taktika miatt valamikor másfél volt, valamikor kettő és fél. Kockáztatnunk nem kellett, csupán futni az előre megbeszélt taktikát, amit kidolgoztunk.

A befutót Zsupanek Bence teljesíthette, hiszen az időmérőn is Ő remekelt és a futam elején Ő szerezte meg a vezetést. A második helyen a tavalyi bajnok és Le Mans győztes, Hopto B-Arrow sárga Ferrarija ért be, míg a harmadik egy SIMCO Ferrari lett.

A 12 órás futamra egy 2-szeres időgyorsítás volt bekapcsolva. Szóval a valóságban az 1 óra vezetés a szerveren 2 órának felelt meg. Ennek köszönhetően kerülhetett sor esti,éjszakai és reggeli vezetésre is.

Le Mans-ban dupla pontok jártak, aminek köszönhetően előreugrottunk a második helyre a bajnokságban. Matematikailag bőven van esélyünk, azonban ha a maradék három futamon nyerünk, és a Hopto háromszor lesz második akkor pont lemaradunk az első helyről. Szóval nyomjuk neki, ahogy tudjuk, aztán a többi már nem rajtunk múlik.

Ekkora a különbség a nappali és az éjszakai etap között

Íme Zsupanek Bence második helyér érő időmérős köre

 

Toldi Balázs elment az államokba pár hétre új alkatrészt szerezni a bömbire, a visszatérő Molnár Dániel fog Zsupanek Bencével és Nagy Dáviddal harcolni a bajnoki címért.

Következő helyszín:  Silverstone , 6 órás futam. Július 19.

írta : Zsupanek Bence & Molnár Dániel